Říjen
Moje Jáchta na moři kariéry
V úterý 2. října 2024 se 9. třída zúčastnila v rámci kariérového poradenství tvořivého workshopu „Moje Jáchta na moři kariéry“, který pomocí sebepoznání, uvědomění si svých silných a slabých stránek by měl žákům pomoci v lepší orientaci ve výběru jejich budoucího povolání.
Workshop proběhl v prostorách PPP a SPC Svitavy.
Navazující aktivitou bude návštěva Přehlídky středních škol a učilišť ve Fabrice Svitavy dne 17. října 2024.
Projektový den Finanční gramotnost
V pátek 18. října 2024 proběhl na naší škole projektový den zaměřený na Finanční gramotnost. Hned ráno uvítaly žáky písně s finanční tématikou a tančilo se, dokonce i country tance.
Žáci 1. třídy se odhodlaně vrhli do komunitního kruhu, kde rozebírali, kdo dostává kapesné, kdo je může utrácet podle svých představ, co kolik stojí apod. Žáci poté nakreslili, co si myslí, že by si koupili za 5 Kč, 50 Kč a za 500 Kč. Dozvěděli se, jaké mince používáme při placení a co je na nich vyobrazeno. Mince pak přenesli na papír pomocí frotáže. V matematice počítali penízky za nákup hub. Vyrobili si papírové peněženky, do kterých dostal každý žák tolik papírových peněz, kolik za říjen získal razítek za svou práci ve škole. Za získanou výplatu si ve speciálním dračím obchodě mohli nakoupit drobné předměty.
Druháci se v rámci projektu dozvěděli, jak lidé nakupovali, když ještě nebyly peníze, jaké máme mince a bankovky, co je na nich vyobrazeno, jakou hodnotu mají peníze a co jsou to neviditelné peníze. Počítali jsme s opravdovými penězi. Ale největší zážitek byl nákup v Qantu. Každý měl 50 Kč a musel splnit zadání, co si může koupit: 1 nápoj, 1 ks pečiva a něco sladkého, co má kdo rád. Všichni si museli nákup spočítat a správně zaplatit.
Žáci 3. třídy si nejprve museli vystřihnout papírové peníze, o kterých se zároveň dozvěděli, co je na nich vyobrazeno. Pak už chodili samostatně po třídě, kde na ně čekaly obrázky s cenovkami. Třeťáci si museli na papír zapsat celý nákup, aby věděli, kolik na konci zaplatí. Další aktivitou z mnoha bylo také téma kapesného a šetření peněz. Během dne si zatančili na chodbě nebo vyplňovali pracovní listy.
Ve 4. třídě si žáci vyrobili papírový lapbook, ve kterém byly tyto kapitoly: Peníze (myšlenková mapa), obchody (kde si co můžeme koupit), banka (co to je a k čemu slouží), základní informace a zajímavosti o penězích (historie i současnost), hodnoty bankovek a mincí, návrh vlastní bankovky a v neposlední řadě téma: co si za peníze nekoupíš. Po vyrobení lapbooku se podívali i na pěkně zpracované video o historii používání peněz, od směnného obchodu až po dnešní platební karty v mobilním telefonu.
Páťáci se rozdělili do skupin pomocí počítače. Po shlédnutí zajímavého videa vypracovali dva pracovní listy. Třetí hodinu čekalo žáky několik stanovišť s různými úkoly – finanční pexeso, evropské státy a jejich měny. Zajímavá byla i návštěva paní účetní, která si s žáky povídala o penězích a také o školním rozpočtu. Na úplný závěr si žáci namalovali vlastní březovskou bankovku.
6. třída se zaměřila na peníze. Podívali se na video Finanční trampoty Oty Negramoty od České národní banky. Dále si podrobně rozebrali bankovky a mince v České republice. Zaměřili se zejména na ochranné prvky na bankovkách. Zajímavostí bylo značení bankovek pro nevidomé. Na počítačích navštívili stránky zlatka.in, kde žáci našli spoustu zajímavých a zábavných aktivit ohledně financí. Nakonec si každý navrhl svoje bankovky.
I u sedmáků byly hlavním tématem peníze. Nejprve si povídali, co vůbec peníze jsou a k čemu slouží. K jejich dějinám zhlédli video a podle něj se pak pokusili vyplnit pracovní listy. Na webu zlatka.in si pak žáci zahráli různé finanční hry, například na směnárnu. Poté je čekalo další video s finanční gramotností a pracovními listy. Na závěr se žáci pokusili vytvořit rozpočet narozeninové oslavy, a dokonce rodinný rozpočet.
8. třída se rozdělila do čtyř rodin, aby si zkusili vytvořit finanční rozpočet, určit, co jsou nutné a zbytné výdaje, vyřešit krizovou situaci rodiny. Zopakovali si státní měny, ale i různá přísloví o penězích. V závěru se snažili spočítat příjmy a výdaje rodiny.
Deváťáci si nejprve potrápili hlavičky přemýšlením nad základními pojmy finanční gramotnosti a jejich definicemi formou hry Domino, které poté doplnili do pracovních listů. Na pojmy poté navázali i další hodinu a zahráli si hru Bingo. Na úplný závěr si vyzkoušeli pozorovací talent na našich bankovkách.
Pro žáky 8. a 9. tříd byl navíc objednán vzdělávací program s názvem „Bankéři do škol,“ který organizuje Česká bankovní asociace a jde o propojení žáků přímo s bankéři z různých bank.
Cílem projektu je rozvoj obecných znalostí žáků z oblasti financí a kyberbezpečnosti.
Přednášející přiblížit složitá témata tak, aby byla srozumitelná a zajímavá pro nás všechny. Objasnil nám základní pojmy jako phishing a skimming. Vyzkoušeli jsme si sílu zadávaných hesel a uvedl i pár příkladů podvodů přímo z praxe. Několikrát zdůraznil zásady, které se pojí k používání platebních karet a nakupování v online světě. Obzvláště kladl důraz na sdělování důležitých informací dalším osobám.
Program přispěl k posílení povědomí našich žáků o důležitosti ochrany osobních údajů a správného zacházení s penězi, což jsou dovednosti nezbytné v dnešní digitální době.
."
Beseda s paní spisovatelkou Michaelou Fišarovou
Ve středu 22. října 2024 téměř po roce naši školu opět navštívila paní spisovatelka Michaela Fišarová se svým hereckým kolegou Miroslavem Reilem. Tentokrát se besedy zúčastnily děti z 5., 6. a 7.třidy. Paní spisovatelka jim představila hned dvě své knížky: NÁŠ DVŮR MÁ TAJEMSTVÍ a ELA VE SVĚTĚ TROLLŮ. Ukázky z nich zaujaly děti svým napínavým dějem, zejména ve zdramatizovaném podání pana Reila.
Bylo to opět velmi příjemné setkání a doufáme, že také příležitost, jak si najít cestu ke čtení knih. Obě prezentované knihy i další tituly této autorky si mohou děti zapůjčit ve školní knihovně.